"Wensen zijn voorgevoelens van hetgeen je in staat bent daadwerkelijk te realiseren."

Goethe.


Aan boord mv Westgard.

woensdag 20 januari 2010

Mantyluoto 23-12-'09

Onderweg naar Pori staat er veel wind op zee en daardoor zijn de golven hoog. 
Als het dan ook nog beneden het vriespunt is vormt zich een laag ijs op het schip doordat de golven steeds tegen de boeg knallen, spray over het dek waait wat vastvriest. Icing noemt men dat. Het is gevaarlijk omdat bij teveel icing een schip kan kapseizen.
Onze buurman in Pori zit er helemaal onder en ook de Westgard gaat gebukt onder dikke ijspegels.
Ik besluit mee te gaan bikken en pak me dik in. Het is -10 en er staat een snijdende wind. Gewapend met een houten hamer glibber ik naar de bak en begin op een ijsklont te slaan.
Na 5 minuten zijn mijn handen zo koud dat ik het niet meer uithou. Dat gaat niet zo.
Ik herinner me een paar knaloranje rubberen handschoenen met binnenvoering en ga daarnaar op zoek. 
De handschoenen zijn prima en na een uur ijs bikken sta ik te zweten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.